Sempadan Laut"Cari Siput"

Posted by wmz , Monday, March 1, 2010 8:30 PM

video

Ini adalah kenangan aku bersama kawan2 masa kerje kilang Infineon kat Melaka dulu.Pengalaman ni tak kan aku lupa sampai bila2..teringat kawan2 kat kilang yg selalu adakan aktiviti bersama masa cuti...aktiviti ni aku buat ngan 6 kawan rapat aku,Husin,Pian,Daud,Azrin,Mat Saleh dan Aku...

Aktiviti ni aku dan kawan2 aku buat masa cuti hari minggu...ni pengalaman pertama kita org dalam bab cari siput kawasan paya bakau..tapi kalau kat sungai 2 aku dah biasa buat..ni pon sbb ada kawan yg dah penah ikut pakcik dia..

1.Aktiviti ni mmg kita org dah plan dari awal minggu lagi..mmg betul2 punya nekad nak pergi..siap beli kasut getah,topi.pisau.peralatan2 ni penting sbb kalau tak pakai topi silap2 ular jatuh kat atas kepala..kasut penting nak jalan kat dalam lumpur paras lulut,ada yg sampai pinggang..pisau kalu2 ada ular ke ape ke...

2.Habis kerje malam,kita org dah plan nak masuk hutan paya pagi2 lagi..siap sarap pagi 2 kita tolak g kat kawasan paya bakau Merlimau.

3.Bila sampai je kita parking keta jauh cikit,kena jalan kaki dalam 100meter nak sampai kat hutan paya 2..Peh......bila sampai 2 semua yg ada cam tak percaya je nak masuk..ape tak nye masa 2 air laut tengah pasang..dengan warna air laut yg keruh bercampur lumpur,pastu kat dalam hutan paya 2 gelap dan bermacam2 bunyi yg kuar...member aku dah rasa was2...betul ke nak masuk..

4.Kita org baca doa dulu sbb 2 petua nak masuk tempat yg tak penah masuk..dan berpesan mulut jgn celupar,bercakap benda2 mengarut bila kat dalam..

5.Aku lah yg pertama masuk kat dalam 2..member aku pon ikut sekali lah...terpikir gak cam ne kalu ada ular ke kat dalam air,kat atas pokok ke...tapi tawakal je..

6.Bila kita org dah biasa barulah mula meredah hutan paya sbb kat tepi yg dekat nagn darat tak byk siput,kena masuk dalam smpai dekat laut cikit baru bayak..Bila nak masuk mmg hutan tebal gila..kita org jalan rapat2 sbb takut ada yg tertinggal...boleh sesat kat dalam 2...

7.Bila samapi kat tempat pokok paya kecik cikit peh..........bukan main byk lagi siput..kita org kutip sbyk mgkn..kita org jalan sampai ke sempadan laut...Terdetik dalam hati "Subhanallah"cantiknye kejadian Allah..dari tempat 2 kita org nampak Pulau Besar...kat c 2 lah kita org ambik gambar,video sekali...Masa kat c 2 air laut dah mula surut..

8.Bila dah byk siput yg dapt kita org berpatah balik,semasa perjalanan pulang pon masih ada tapi susah cikit sbb siput2 dah mula masuk kat dalam lumpur..kalau masa air pasang siput duk kat batang pokok je..senang dpt..

9.Mcm2 lah kami jumpa kat dalam paya 2,biawak,ular,ketam batu,kerang,kupang,siput yg sebesar tapak tgn pon jumpa org panggil"beliyung"...aku rasalah...

10.Masa dalam perjalanan pulang 2 kita org tak jumpa cari jalan nk kuar...jalan masuk tadi pon tak tau kat mane...jadi terpaksa sorg panjat pokok tgk jalan mane ke darat..Alhamdulilllah akhirnye kita org dapat kuar dalam kul 11 lebh...Hasil yg kita org dapat hari 2 kalau tak silap dalam 6 ke 7 kg siput lah..

Yg best kita org masak kat Umah Daud,mak dia masak kita org makan ramai2....Best masakan siput masak lemak..mmg tak cukup...menjilat jari....kenangan manis aku dan kawan2 aku dulu...

Kenangan Manis...Harap persahabatan selamanye...

0 Response to "Sempadan Laut"Cari Siput""

Post a Comment