Iman sebesar zarah dibalas surga 10 x lipat dunia

Posted by wmz , Friday, March 5, 2010 12:13 AM

Assalamualaikum...

Saudaraku, dalam sebuah mafhum hadits disebutkan bahawa orang yang memiliki iman walaupun sebesar zarah, akan dibalas oleh Allah dengan surga yang luasnya sepuluh kali lipat luas dunia. (HR. Ahmad, dari Abu Hurairah dan Abu Sa`id r.huma)

Bersyukurlah kepada Allah, karana kita dijadikan orang mukmin. Sebab iman itu hanya Allah berikan kepada hamba-hamba pilihan, tidak semua orang diberi keimanan. Dan kita harus tetap mempertahankan keimanan dan keislaman kita sampai ajal tiba. Jangan seperti iblis, walaupun awalnya dia beriman tetapi dia ingkar terhadap perintah Allah dan akhirnya dilaknat oleh Allah.

Semoga Allah menetapkan iman dan islam kita sampai ajal tiba. Amin

Wassalamualaikum...

JALAN MUDAH UNTUK BAYAR HUTANG

Posted by wmz , Thursday, March 4, 2010 6:07 PM

Seorang pemuda bernama Mukhlis tengah ditahan lokap di Lapas Sukamiskin, Bandung.Disaat begitu lupa pada nikmat Allah dulu membuatnya terjebak dgn hutang hingga lebih dari Rp 2 milyar. Ia tak sanggup bayar dan perusahaannye ditutup dan menyebabkan dia dipenjara..

Hari itu adalah Ahad, sudah dua bulan lebih Mukhlis berada di dalam sel sempit di balik jeriji besi. Ia merasa sedih dan kesepian. Kebebasan yang biasa ia hidup sebelumnya kini hanya tinggal kenangan. Jangankan untuk bersenang-senang dengan rakan dan sahabat, untuk berkumpul dengan keluarga tercinta pun sudah tidak lagi bisa. Mukhlis merasa sedih, dan ia berjanji tidak ingin lagi hidup seperti ini. Berkali-kali dengan mulutnya memanjatkan doa kepada Allah Sang Maha Pengasih dari balik jeriji agar ia dapat menyelesaikan perkara dan segera bebas dari penjara dan kembali ke rumah untuk berkumpul bersama keluarga.

Dalam kesedihan yang Mukhlis alami, tiba-tiba seperti ijabah doa yang datang dari Allah Swt maka Mukhlis dapati ustaz Iman sedang melawat dari satu sel ke sel lainnya. Ustaz Iman adalah pembimbing rohani Islam bg tahanan dan kerap memberikan pelajaran kerohanian bagi setiap tahanan yang ada di Lapas Sukamiskin. Seminggu dua kali biasanya ustaz Iman datang melawat. Bila melihat datangnya ustadz Iman maka Mukhlis pun memanggil beliau dari balik jeriji.

Terjadilah perbualan antara Mukhlis dan ustaz Iman. Banyak nasihat yang disampaikan oleh ustaz kepada Mukhlis, termasuk salah satu nasihatnya adalah agar Mukhlis rajin bersedekah.
Ustadz Iman menyatakan bahawa sedekah itu menjadi salah satu cara yang membuat datangnya pertolongan Allah Swt.
Mukhlis menerima nasihat itu, maka sejurus kemudian ia bangkit untuk mengambil sesuatu. Ia buka bag dan dari dalam bag tersebut ia ambil wang sejumlah Rp 1 juta dan ia berikan kepada ustaz.
“Ustaz..., tolong salurkan wang ini sebagai sedekah saya. Terserah ustaz mau berikan kepada siapa... saya berharap dengan sedekah ini saya akan mendapat pertolongan Allah seperti yang ustaz sampaikan kepada saya!”

Ustaz menerima sedekah Mukhlis. Beliau berjanji untuk menyalurkan sedekah tersebut secepat mungkin. Tak lupa Ustaz mendoakan Mukhlis agar segala masalah yang ia hadapi diberi pertolongan oleh Allah Swt.

Sejurus kemudian ustaz Iman pun berlalu meninggalkan Mukhlis.

===0===

Ustaz Iman kembali ke kampungnya. Sebelum beliau tiba di rumah beliau singgah untuk minum di sebuah warung kecil. Beliau membeli sesuatu di sana. Teringat akan sedekah Mukhlis, maka ustaz Iman pun berbincang dengan pemilik warung.

“Makcik, ada tak di warung ini orang-orang miskin yang berhutang dan belum dibayar? !” tanya ustaz Iman kepada makcik pemilik warung.
“Ada ustaz....! ada beberapa orang susah yang berhutang di warung saya.” jawab makcik pemilik warung.
“Berapa orang makcik? kira jumlah mereka dan berapa hutangnya?!” kata ustaz Iman lagi.

Maka pemilik warung pun menceritakan bahwa ada sejumlah orang miskin yang berhutang di warungnya, dan itu membuat usahanya susah nak berkembang sebab modal putaran tertahan oleh hutang-hutang mereka.

Pemilik warung menyebutkan sejumlah nama, namun setelah dihitung semua orang itu memiliki jumlah hutang Rp 1,8 juta. Makcik mengutarakan; biasanya mereka berhutang untuk keperluan seharian seperti beras, namun mereka selalu tidak mampu membayar hutangnya,makcik tidak tak samapi hati kalau mendengar mereka kehabisan beras, maka ia pun memberikan izin kepada mereka untuk berhutang di warungnya.

Setelah mendapat penjelasan dari pemilik warung maka ustaz Iman menjelaskan bahwa ia memiliki sedekah sebesar 1 juta rupiah. Beliau meminta kepada pemilik warung untuk menghitung siapa saja yang boleh ditolong agar terbebas dari hutang.

Pemilik warung amat senang mendengarnya. Maka ia memberikan data orang-orang susah yang kerap berhutang di warungnya. Setelah dikira maka ada 7 nama di antara mereka yang bisa dilunaskan hutangnya dengan wang sedekah 1 juta rupiah tersebut.

Dengan baca bismalah ustaz Iman menyerahkan wang sedekah Mukhlis kepada pemilik warung. Makcik mengucapkan syukur dan ia mengangkatkan tangan seraya berdoa kepada Allah Swt atas anugerah-Nya yang telah menggerakan hati Mukhlis, orang yang tidak dikenalinya, untuk melunaskan hutang-hutang orang susah yang ada di warungnya.

Makcik warung berjanji kepada ustaz Iman untuk memberitahukan kepada 7 nama tadi berita gembira ini. Maka saat kesemua nama tadi mendapatkan berita tersebut maka mereka pun bersyukur kepada Allah Swt dan mendoakan Mukhlis dengan penuh kesungguhan.

===0===

Ina, isteri Mukhlis datang berkunjung ke lokap pada hari Kamis. Ada kegembiraan pada wajahnya. Saat Mukhlis datang di ruang berjumpa, maka Ina bangkit dari duduknya dan ia tak dapat menahan tangis. Mukhlis terkejut melihat isteri tercintanya menangis. Mukhlis menanyakan apa terjadi,Ina tidak mampu menjawab apa-apa. Tubuhnya bergetar dan terlihat banyak air mata yang mengalir di pipinya. Ina mengeluarkan surat berwarna putih dari tasnya. Surat itu ia serahkan kepada Mukhlis dan terus surat itu dibaca.

Tidak banyak kata dan kalimat tertulis dalam surat itu. Namun demi membaca surat tersebut, maka Mukhlis pun tertunduk dan mulai meneteskan air mata haru.

“Allahu akbar.... Allahu Akbar.... Allahu Akbar....
Alhamdulillah ya Rabb.... sungguh Engkau Maha Penolong dan Maha Pemurah... Engkau tolong hamba-Mu yang lemah ini untuk keluar dari masalah” pekik Mukhlis dalam doa.

Dalam surat bertarikh hari Selasa dua hari yang lalu tertulis bahwa perusahaan tempat Mukhlis berhutang menyatakan bahwa hutangnya SEBANYAk 1 MILYAR RUPIAH TELAH DIHAPUSKAN!

Mukhlis dan Ina saling berpegangan tangan. Mereka sungguh bahagia mendengar berita gembira ini. Berita ini sungguh membuat beban hutang Mukhlis bertambah ringan. Maka suasana pertemuan bertukar gembira, beberapa saat kemudian Ina pun berpamitan untuk pulang ke rumah.

===0===

Keesokannya adalah hari Jumaat. Seluruh penghuni lokap bersiap untuk melaksanakan solat Juma'at. Saat menanti datangnya waktu Jumaat, Mukhlis mengisinya dengan dzikir dan i'tikaf. Begitu azan Zuhur dikumandangkan maka naiklah Khatib yang tiada lain adalah ustadz Iman. Saat mendengar khutbah Jumaat yang disampaikan ustaz Iman maka air mata Mukhlis kembali menitis. Mukhlis mengingat perjumpaannya dengan ustaz Iman pada hari Ahad lalu dan ia teringat sedekah satu juta rupiah yang ia diberikan kepada beliau. Sungguh sedekah itu telah dibayar Allah Swt hanya dalam tempo 2 hari menjadi 1000 kali lipat.

Saat solat Jumaat selesai, maka Mukhlis mendatangi ustaz Iman. Ia menyampaikan ucapan terima kasih yang berulang kali atas bantuan ustaz Iman menyalurkan sedekahnya. Ustadz Iman pun kembali mengucapkan terima kasih. Beliau sampaikan bahwa pemilik warung dan 7 orang yang berhutang juga turut berterima kasih kepada Mukhlis dan mendoakan. Mendengarkan penuturan ustaz Iman kembali air mata haru mengalir deras di pipi Mukhlis.
Sambil terisak Mukhlis berkata kepada ustaz Iman, “Ustaz..., janji Allah Swt yang ustaz sebutkan bagi orang yang bersedekah sungguh kini telah saya rasakan. Sedekah saya kemarin dalam dua hari sungguh telah Allah bayarkan kepada saya sebesar 1000 kali lipat!”

Mukhlis pun merangkul erat tubuh ustaz Iman. Kedua manusia itu tak henti-hentinya berucap bersyukur kepada Allah Swt. Ada kebahagiaan yang tiada terperi di hati kedua manusia itu. Keduanya menjadi saksi atas janji Allah, bahwa masalah yang dihadapi mudah diatasi asalkan kita saling menolong terhadap sesama.

Rasulullah Saw bersabda, “Allah Swt senantiasa menolong seorang hamba, selagi hamba kerap menolong saudaranya.” HR.Muslim dari Abu Hurairah.

Apakah Anda ingin mencuba cara ini?! Semoga Allah mudahkan jalan Anda! Amin..

/Pengalaman cam ni pada aku pon ada berapa kali terjadi...Mmg benar ape yg Allah janjikan...

145 Serdadu Israel Ditangkap Kerana Melarikan Diri

Posted by wmz , Wednesday, March 3, 2010 11:10 PM

Quds Press Semakin buruknya kondisi keamanan yang terus dialami Israel terus memaksaimage warganya untuk hengkang ke luar Palestina.

Setelah beberapa gelombang emigrasi dari Palestina oleh orang-orang Yahudi, kini mencuat lagi fenomena larinya para serdadu Israel dari tugas militer.

Seperti diungkapkan media-media Israel, sebagaimana dinukil kantor berita Quds Press, pihak kepolisian militer Israel telah menangkap sekitar 145 serdadu Israel sejak bulan November tahun ini hingga kemarin, Rabu (17/12).

imageAlasan penangkapan ke-145 serdadu Israel tersebut adalah karena lari dari menjalankan tugas militer di wilayah-wilayah Palestina.

Sumber-sumber keamanan Israel mengatakan, bahwa pihak politik militer Israel semalam kemarin menangkap 59 serdadu Israel yang lari dari tugas kemiliteran dari seluruh wilayah Palestina, mereka adalah para serdadu yang ditugaskan di wilayah Jalur Gaza.

Sumber ini mengisyaratkan bahwa penangkapan-penangkapan ini merupakan akhir dari operasi ekpansif yang digelas pihak kepolisian militer Israel sejak bulan November 2003. Saat itu, sekitar 87 serdadu Israel ditangkap karena lari dari tugas militer.

Israel pun takut kat Org Islam walaupon baling ngan batu je...


















12 Kejahatan Yahudi

Posted by wmz 10:57 PM

Bani Israel setelah diselamatkan Nabi Musa A.S - tetap saja kembali Kafir


Dua Belas Kejahatan Yahudi Dalam buku Qabaih al-Yahud dijelas 12 kejahatan Yahudi yang termaktub dalam Al-Quran. Kejahatan itu adalah sebagai berikut:
  1. Menuduh Nabi Musa punya penyakit kusta karena tidak mau mandi bersama mereka. (QS. 33:69)


  2. Enggan melaksanakan Taurat, sehingga Allah mengangkat gunung Tursina untuk mengambil perjanjian yang teguh. (QS.2:93)


  3. Tidak mau beriman kecuali jika melihat Allah langsung. (QS. 2:55 dan 4:153)


  4. Merubah perintah agar masuk negeri yang dijanjikan seraya bersujud dan mengucapkan hithah, yakni memohon ampunan. Tapi mereka mengganti perintah itu dengan cara melata di atas anusnya dan mengatakan hinthah, yakni sebutir biji di rambut. (QS. 2:58-59)


  5. Menuduh Nabi Musa mengolok-olok mereka saat mereka disuruh menyembelih sapi betina. (QS. 2:67)


  6. Menulis Alkitab dengan tangan mereka, lalu mengatakan ini dari Allah. (QS. 2:79)


  7. Memutar-mutar lidahnya untuk menyakinkan bahwa yang dibacanya itu adalah wahyu yang asli. (QS. 3:78)


  8. Merubah Firman Allah. (QS.2:75)


  9. Menyembah patung sapi saat ditinggal Nabi Musa mengambil Taurat. (QS.2: 51 dan 92)


  10. Mengatakan Tangan Allah terbelenggu. (QS.5:64)


  11. Menuduh Allah itu faqir. (QS. 3:181)


  12. Menyuruh Nabi Musa dan Tuhannya berperang untuk mereka (QS.5:24)

Minyak naik 1 Mei, umum Mac 2010

Posted by wmz , Tuesday, March 2, 2010 11:03 PM

- Mekanisma subsidi petrol akan diumum pada Mac 2010.

- Beli petrol pada harga subsidi dengan menggunakan Mykad. Pemilik kenderaan berdaftar hanya dapat subsidi untuk satu kenderaan sahaja.

- Sistem ini diuruskan oleh Maybank

- Ujian mekanisma ini akan dijalankan pada hujung Mac atau April

- Hanya dapat subsidi 200 ke 300 liter sebulan bergantung pada kapasiti enjin

- Enjin 2000 cc ke atas tiada subsidi

- Kereta syarikat tiada subsidi

- Bila subsidi habis digunakan untuk sebulan, pemilik kenderaan beli petrol pada harga tanpa subsidi iaiti RM 2.10 seliter untuk RON95.

- Harga RON95 bersubsidi mungkin akan naik pada RM 1.90 seliter.

- Harga RON97 tanpa subsidi mungkin naik pada RM 2.50 seliter.


APA YANG PENGGUNA HARUS LAKUKAN

Cadangan :

- Jika ada lebih dari satu kenderaan, tukar milik kenderaan pada nama isteri, anak-anak dan lain-lain, supaya setiap kenderaan dapat subsidi.

- Sesiapa yang beli kereta belum tukar nama urusakan tukar nama segera untuk dapatkan subsidi.

- Kalau ingin tukar kereta , guna kereta cc rendah atau guna motosikal.

- Desak majikan atau kerajaan menaikkan tuntutan elaun petrol untuk tugas rasmi, kerana subsidi petrol sebulan 200 ke 300 liter hanya untuk kegunaan peribadi.

- Pastikan cip Mykad berfungsi.

- Beri kesedaran kepada sanak saudara, jiran tetangga dan sahabat taulan mengenai mekanisma baru ini agar mereka membuat persediaan awal untuk menghadapi kenaikan harga petrol dan mekanisma baru penjualan petrol.

Sempadan Laut"Cari Siput"

Posted by wmz , Monday, March 1, 2010 8:30 PM

video

Ini adalah kenangan aku bersama kawan2 masa kerje kilang Infineon kat Melaka dulu.Pengalaman ni tak kan aku lupa sampai bila2..teringat kawan2 kat kilang yg selalu adakan aktiviti bersama masa cuti...aktiviti ni aku buat ngan 6 kawan rapat aku,Husin,Pian,Daud,Azrin,Mat Saleh dan Aku...

Aktiviti ni aku dan kawan2 aku buat masa cuti hari minggu...ni pengalaman pertama kita org dalam bab cari siput kawasan paya bakau..tapi kalau kat sungai 2 aku dah biasa buat..ni pon sbb ada kawan yg dah penah ikut pakcik dia..

1.Aktiviti ni mmg kita org dah plan dari awal minggu lagi..mmg betul2 punya nekad nak pergi..siap beli kasut getah,topi.pisau.peralatan2 ni penting sbb kalau tak pakai topi silap2 ular jatuh kat atas kepala..kasut penting nak jalan kat dalam lumpur paras lulut,ada yg sampai pinggang..pisau kalu2 ada ular ke ape ke...

2.Habis kerje malam,kita org dah plan nak masuk hutan paya pagi2 lagi..siap sarap pagi 2 kita tolak g kat kawasan paya bakau Merlimau.

3.Bila sampai je kita parking keta jauh cikit,kena jalan kaki dalam 100meter nak sampai kat hutan paya 2..Peh......bila sampai 2 semua yg ada cam tak percaya je nak masuk..ape tak nye masa 2 air laut tengah pasang..dengan warna air laut yg keruh bercampur lumpur,pastu kat dalam hutan paya 2 gelap dan bermacam2 bunyi yg kuar...member aku dah rasa was2...betul ke nak masuk..

4.Kita org baca doa dulu sbb 2 petua nak masuk tempat yg tak penah masuk..dan berpesan mulut jgn celupar,bercakap benda2 mengarut bila kat dalam..

5.Aku lah yg pertama masuk kat dalam 2..member aku pon ikut sekali lah...terpikir gak cam ne kalu ada ular ke kat dalam air,kat atas pokok ke...tapi tawakal je..

6.Bila kita org dah biasa barulah mula meredah hutan paya sbb kat tepi yg dekat nagn darat tak byk siput,kena masuk dalam smpai dekat laut cikit baru bayak..Bila nak masuk mmg hutan tebal gila..kita org jalan rapat2 sbb takut ada yg tertinggal...boleh sesat kat dalam 2...

7.Bila samapi kat tempat pokok paya kecik cikit peh..........bukan main byk lagi siput..kita org kutip sbyk mgkn..kita org jalan sampai ke sempadan laut...Terdetik dalam hati "Subhanallah"cantiknye kejadian Allah..dari tempat 2 kita org nampak Pulau Besar...kat c 2 lah kita org ambik gambar,video sekali...Masa kat c 2 air laut dah mula surut..

8.Bila dah byk siput yg dapt kita org berpatah balik,semasa perjalanan pulang pon masih ada tapi susah cikit sbb siput2 dah mula masuk kat dalam lumpur..kalau masa air pasang siput duk kat batang pokok je..senang dpt..

9.Mcm2 lah kami jumpa kat dalam paya 2,biawak,ular,ketam batu,kerang,kupang,siput yg sebesar tapak tgn pon jumpa org panggil"beliyung"...aku rasalah...

10.Masa dalam perjalanan pulang 2 kita org tak jumpa cari jalan nk kuar...jalan masuk tadi pon tak tau kat mane...jadi terpaksa sorg panjat pokok tgk jalan mane ke darat..Alhamdulilllah akhirnye kita org dapat kuar dalam kul 11 lebh...Hasil yg kita org dapat hari 2 kalau tak silap dalam 6 ke 7 kg siput lah..

Yg best kita org masak kat Umah Daud,mak dia masak kita org makan ramai2....Best masakan siput masak lemak..mmg tak cukup...menjilat jari....kenangan manis aku dan kawan2 aku dulu...

Kenangan Manis...Harap persahabatan selamanye...

Pertanyaan Megenai Hukum

Posted by wmz 7:59 PM

Soalan:
Sy ni penyokong bulan n ada la jgk supply brg2 printing/advertising... sekiranya sy buleh kontrak or trima tempahan utk supply item2 pilihanraya mcm poster,payung,tshirt, dll yg bercop or cetak daching/nimbang/BN... (nok wk huk bulan xdok tmpahan ngeee...)

1. Apakah hukumnya jika sy trima tempahan drpd BN?
2. Adakah sy dikira bersubahat menentang PR?

Jawapan:
Haram hukumnya mencetak syiar atau tanda kumpulan atau pertubuhan yang dasarnya bercanggah dengan syariat dengan tujuan dipakai untuk berkempen menyokong kumpulan atau pertubuhan tersebut.
wallahua'lam

Soalan:
Assalamualaikum ustaz..
Ambo nok tanyo skek... bulih ko dop kito nok makan buoh limau hok tokey2 cino bui bersempena ngan tahun baru cino tuh..
kito tok tau tokey tuh meniago gapo....sumber pitih dio tuh ambo tok tau..

Jawapan:
Harus makan makanan suci hadioh orang kafir selama tidak diketahui sumbernya dari yg halal atau tidak.Jika yakin dari sumber yg haram maka tidak harus menerimanya sekalipun pemberian orang Islam.
wallahua'lam

Oleh Ustaz azhar Idrus